Pengaruh Sosial Media Tiktok terhadap Nasib Kebudayaan Nasional
DOI:
https://doi.org/10.55623/ad.v2i2.81Kata Kunci:
globalization, culture, media, tiktok, indonesiaAbstrak
This study aims to determine the effect of tiktok in cultural decline in Indonesia. Based on this research, it shows that the influence of tiktok on culture is very important, where tiktok has become the most widely used social media in the daily life of some circles. National culture is also experiencing a decline due to the trend that appears in Tiktok, many of which feature foreign cultures. The awareness of some circles is also lacking to study culture is another reason why cultural values are starting to decline. Qualitative descriptive analysis is a method of assessment used with the aim of uncovering facts, circumstances, and phenomena. The variables in this study are the globalization of media and Indonesian arts and culture. By using a qualitative descriptive analysis, this study reveals the impact of the development of technological globalization on Indonesian cultural arts.
Referensi
Kuntowijoyo., Budaya Elite dan Budaya Massa dalam Ecstasy Gaya Hidup: Kebudayaan Pop dalam Masyarakat Komoditas Indonesia, Jakarta: Mizan 1997.
Farid Hamid dan Heri Budianto., Ilmu Komunikasi: Sekarang dan Tantangan Masa Depan, Jakarta: Kencana, 2011.
Sapardi Djoko Damono., Kebudayaan Massa dalam Kebudayaan Indonesia: Sebuah Catatan Kecil dalam Ecstasy Gaya Hidup: Kebudayaan Pop dalam Masyarakat Komoditas Indonesia, Jakarta: Mizan 1997.
Koenjaraningrat, Kebudayaan Mentalitas dan Pembangunan, Jakarta: Gramedia, 2002.
Eni Maryani., Media dan Perubahan Sosial: Suara Perlawanan Melalui radio Komunitas, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2011.
Zulkarimen Nasution., Komunikasi Pembangunan: Pengenalan Teori dan Penerapannya, Jakarta: Rajawali Press, 2009.
Sulastomo., Reformasi: Antara Harapan dan Realita, Jakarta: Penerbit Buku Kompas, 2003. Abdulsyani. Sosiologi: Skematika, Teori dan Terapan. Jakarta: Bumi Aksara. 2007.
Alo Liliweri., Komunikasi Serba Ada Serba Makna, Jakarta: Kencana, 2011.
Swasono, S.E., Kemandirian Bangsa, Tantangan Perjuangan dan Entre-preneurship Indonesia. Yogyakarta: Universitas Janabadra, 2003.
Arni, N., & Nur, A. (2021). Resistensi Perempuan terhadap Kuasa di Balik Kasus Perampasan Ruang Hidup: Studi Ekofeminisme. Najwa: Jurnal Muslimah dan Studi Gender, 1(1), 60-72.
Aziz, M. Imam (ed). 2001. Galaksi Simulacra: Esai-Esai Jean Baudrillard. Yogyakarta: LKiS.
Baudrillard, Jean. 1988. The Ecstasy of Communication (Terjemahan Jimmy Firdaus). Yogyakarta: Kreasi Wacana
Herima, H. B. (2018). Hiperrealitas Pengguna Instagram di Lingkungan Fisip Universitas Maritim Raja Ali Haji. Hiperrealitas Pengguna Instagram.
Holmes, D. 2012. Teori Komunikasi. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Maryani dan Ahmadi. 2010. Komunikasi Virtual: Teori dan Praktek. Bandung: Ihsan Press.
Nurhadi, Zikri Fachrul. 2017. Teori Komunikasi Kontemporer. Jakarta: Prenada Media Group. Yogyakarta: Lembaga Kajian Islam dan Sosial.
Piliang, Yasraf Amir. 1999. Hiper-realitas Kebudayaan.
Qashmal, Zaim. 2015. Hubungan Penggunaan Media Sosial Instagram Terhadap Pembentukan Citra Diri. Bandung: Perpustakaan Universitas Islam Bandung
Baudrillard, Jean. 1983. Simulations. Translated by Paul Foss, Paul Paton, and Philip Beitchman. Printed in tech United States of America
Castells, M. 2004. The Network Society A Cross cultural Perspective. Cheltenham, Uk Northampton, MA, USA : Edward Elgar Publishing, Inc.
Fauziah, Yuliani Resti. Konsep Diri Remaja Pengguna Aplikasi Tik Tok Di Kota Bandung. Jurnal Ilmu Komunikasi, Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Komputer Indonesia.
Gatot Haryono, Cosmas. Kepalsuan Hidup Dalam Hiperrealitas Iklan (The Falsehood of Life in Advertising Hyperreality). Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Bunda Mulia
Harnina Ridwan, Masrul, Juhaepa. 2018. Komunikasi Digital Pada Perubahan Budaya Masyarakat E-Commerce Dalam Pendekatan Jean Baudrillard. Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Halu Oleo, Kendari
Herlinda Fitria. Hiperrealitas Dalam Social Media (Studi Kasus: Makan Cantik Di Senopati Pada Masyarakat. Sosiologi Universitas Indonesia
Kushendrawati, Selu Margaretha. 2006. Hiperrealitas Dalam Media Massa: Suatu Kajian Filsafat Jean Baudrillard. Disertasi tidak diterbitkan, Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia
Manovich, Lev. 2001. The Language of New Media. Cambridge, MA: The MIT Press.
Mulawarman & Aldila Dyas Nurfitri. 2017. Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Buletin Psikologi
Nasrullah, R. 2016. Media sosial (perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi). Jakarta: Simbiosa Rekatama Media.
Nur, A. (2021). Fundamentalisme, Radikalisme dan Gerakan Islam di Indonesia: Kajian Kritis Pemikiran Islam. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2(1), 28-36.
Nur, A. (2020). Sastra Populer dan Kekalahan Diskursus Kemasyarakatan.
Nur, A. (2020). Mistisisme tradisi mappadendang di Desa Allamungeng Patue, Kabupaten Bone. Jurnal Khitah: Kajian Islam, Budaya dan Humaniora, 1(1), 1-16.
Peristiwati, Maria. Hiperealitas Online Shop Dan Tindakan Konsumtif Melalui Jejaring Sosial Online (Studi Aktivitas Belanja Online Mahasiswi Melalui Facebook). Journal
Piliang, Yasraf. 2003. Hipersemiotika Tafsir Cultural Studie Atas Matinya Makna. Yogyakarta : Jalasutra
Przybylski, dkk. 2013. Motivational, emotional, and behavioral corelates offear offmising out. Computers in human behavior, 1841-1848
Trisilowaty, Dessy. Eksistensi Dan Identitas Di Media Baru. Jurnal Komunikasi Universitas Trunojoyo Madura DOI:http://dx.doi.org/10.21107/ilkom.v11i1.2837
Wahyudi, Hendro Setya dan Mita Puspita Sukmasari. 2018. Teknologi dan Kehidupan masyarakat. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1) DOI:https://doi.org/10.20961/jas/v3i1.17444
Yanti Dwi Astuti. Dari Simulasi Realitas Sosial Hingga Hiper-Realitas Visual:Tinjauan Komunikasi Virtual Melalui Sosial Media Di Cyberspace. Jurnal Ilmu Komunikasi Uin Sunan Kalijaga
Yusuf, Ahmad. (2018). Hiperealitas Simulakra Media Sosial Studi Pada Mahasiswa KPI IAIN Purwokerto Pengguna Instagram . Purwokerto; Skripsi
Nur, A. (2020). Paradigma Masyarakat dan Keredupan Masa Depan Pendidikan di Desa (Potret Pendidikan Masyarakat Desa Allamungeng Patue, Kabupaten Bone, Sulawesi Selatan).
Nur, A. (2021). Fundamentalisme, Radikalisme dan Gerakan Islam di Indonesia: Kajian Kritis Pemikiran Islam. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2(1), 28-36.
Hanapi, S. R. R., & Nur, A. (2020). Budaya Konsumerisme dan Kehidupan Modern; Menelaah Gaya Hidup Kader Himpunan Mahasiswa Islam Cabang Gowa Raya. Jurnal Khitah: Kajian Islam, Budaya dan Humaniora, 1(1), 42-49.
Makmur, Z., Arsyam, M., & Alwi, A. M. S. (2020). Strategi Komunikasi Pembelajaran Di Rumah Dalam Lingkungan Keluarga Masa Pandemi. KOMUNIDA: Media Komunikasi dan Dakwah, 10(02), 231-241.
Makmur, Z., Arsyam, M., & Delukman, D. (2021). The Final Destination's uncomfortable vision to the environmental ethics. Journal of Advanced English Studies, 4(2), 76-82.
Nur, A. (2020). Interelasi Masyarakat Adat Kajang dan Pola Kehidupan Modern.
Nur, A. (2021). The Culture Reproduction In the Charles Dickens’ Novel “Great Expectations” (Pierre-Felix Bourdieu Theory). International Journal of Cultural and Art Studies, 5(1), 10-20. https://doi.org/10.32734/ijcas.v5i1.4866
Nur, A. (2021, December). GHAZWUL FIKR AND CAPITALISM SPECTRUM: ISLAMIC STUDENTS ON OLIGARCHY SHADES. In Proceedings of the International Conference on Social and Islamic Studies (SIS) 2021.
Nur, A. (2020). Mistisisme tradisi mappadendang di Desa Allamungeng Patue, Kabupaten Bone. Jurnal Khitah: Kajian Islam, Budaya dan Humaniora, 1(1), 1-16.
Nur, A., & Makmur, Z. (2020). Implementasi Gagasan Keindonesiaan Himpunan Mahasiswa Islam; Mewujudkan Konsep Masyarakat Madani Indonesian Discourse Implementation of Islamic Student Association; Realizing Civil Society Concept. Jurnal Khitah, 1(1).
Syam, M. T., Makmur, Z., & Nur, A. (2020). Social Distance Into Factual Information Distance about COVID-19 in Indonesia Whatsapp Groups. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(3), 269-279